Goût de France/Good France? O campanie franceză pentru promovarea patrimoniului imaterial, adică ceva ce nu se vede. Greutatea credibilității gastronomice este aceea a unei găuri negre. Nu se vede dar te apasă ca la gravitația 5g. Iar contextul recent demonstrează asta. Prin atacarea și vandalizarea Le Fouquet’s Paris, revolta „vestelor galbene” a depășit limitele rezonabilului.
Disfuncționalități socio-politice sunt în orice societate, cu siguranță nicio dictatură nu le-a rezolvat decât pe termen scurt. Fie ea și a străzii, a bandelor, etc. Bâta și piatra și asasinatul și incendierea, mai devreme sau mai târziu sunt înlocuite de democrația liberală. Este practicată încă de pe vremea grecilor sau a instituirii Republicii Franceze.
Atacarea unui simbol gastronomic (pentru că probabil este considerat un loc al elitelor?) nu arată decât puterea gastronomiei franceze, în Franța dar și în lume. O putere convârșitoare dar atât de invizibilă, care nu este măsurată în bani, ci în reputație. Așa cum spunea teoreticianul Joseph Nye, „credibility is the scarcest resource.”
S-a întâmplat ca la o zi după vandalizarea Le Fouquet’s Paris, coincidență, să fie lansată campania gastronomică Goût de France/Good France sezonul 2019 (21-23 martie a.c.) de către ambasadele Franței din mai multe capitale ale lumii, luni 18 martie 2019. Fouquet’s Paris este o braserie istorică, de pe Avenue des Champs-Élysées nr. 99, parte a Hotel Barrière Le Fouquet’s Paris. Ambele evenimente au sens mai profund decât putem explora într-o scurtă analiză de blog.
Viața este uneori teorie pusă în practică. Goût de France/Good France este o instrumentare, puțin sesizată de mulți, a unei viziuni teoretice elaborate de un profesor de la Harvard, Joseph Nye, în 1990. În lucrarea sa academică „Bound to Lead: The Changing Nature of American Power” el teoretizează cum o țară poate impune altor națiuni viziunea, pe două căi. Prin soft power și prin hard power. Soft power se bazează pe economia de consum, patrimoniu și modele politice și economice de organziarea a societății. Iar hard power este prin folosirea directă a forței. Gastronomia face parte, benign și justificat, din panoplia soft power.
Plăcerea de a mânca, hedonismul, fetișizarea cu bun simț a hranei, sunt elemente constructive ale puterii soft. Dar nu este vorba de o putere care are ca scop impunerea unor norme. Este vorba de o Nutella a culturii durabile. Bazată pe tradiție, terroir, moștenire culinară. Gastronomia este vârful de lance al unei culturi, în mod programatic sau nu.
Nu adaug decât că în patrimoniul UNESCO, gastronomia franceză este parte a moștenirii globale a umanității.
Dacă vreți să fiți parte a acestui proiect, vă puteți supune de bună voie plăcerilor culinare oferit de Goût de France/Good France.
Lista restaurantelor paticipante din România, mai jos. Link-uri documentare la final. Și o galerie de imagini de la eveniment.
București
– Gargantua d’oro – chef Lucian Horotan
– Le Bistrot Français – chef Sorin Miftode
– Bistro Matrioska – chef Stefan Burlacu
– La Samuelle – chef Sami Corodianu
– Savart – chef Manuela Paraschivescu
– Naan Project – chef Ionel Chituleasa
– L’atelier – chef Samuel le Torrielec
– Frank Bistro & Dessert Bar – chef Adrian Dragos
– MÀ – chef Toni Godeanu
– The Artist restaurant – chef Paul Oppenkamp
– 18Lounge – chef George Catana
– Winestone Victoriei 37 – chef Dumitru Busca
– Barbizon Steak House – chef Alexandru Grama
– Restaurant Ibis Palatul Parlamentului – chef Marian Manta
– L’Estaminet – chef Dana Biscoveanu
– Winestone – chef Mona Vasile
– Library – chef Ionela Constantin
La Cluj-Napoca :
– Atelier de Cuisine – chef Vincent Lointier
– Bujole – chef Norbert Szabou
La Timișoara :
– Caruso – chef Resande Ema Bobu
– Grill to chill – chef Daniel Grosu
La Oradea : MEATic – chef Adrian Hădean
La Sibiu : La Table – chef Adrian Opris
La Constanța : Restaurant Ibis Constanta – Ismail Chiptur
La Târgu Mureș : Privo – chef Raul Kiss
La Valea Doftanei : Atra Doftana – chef Raul Vidican
Link Ambasada Franței https://ro.ambafrance.org/Gout-de-France-Good-France-in-Romania
Link Soft power https://en.wikipedia.org/wiki/Soft_power
Link UNESCO https://ich.unesco.org/en/RL/gastronomic-meal-of-the-french-00437
Link film YouTube Fouquet’s Paris https://youtu.be/wpyRiD4Zmoo