Timp de aproape 30 de ani termenul de colectivizare a bântuit printre producătorii români ca o Babă Cloanța de tristă amintire. Amintirile comuniste recurente i-au îndepărtat pe țărani de orice formă de asociere chiar dacă era în folosul lor.
O asociație – ca formă participativă – este mult mai profitabilă pentru fiecare membru decât dacă iți asumi de unul singur toată povestea antreprenoriatului. Și mai ales dacă realizezi că sunt multe domenii conexe și inevitabile la care nu te pricepi.
Food-huburile sunt entități care promovează & comercializează produsele de la mai mulți producători diferiți. Astfel se împart cheltuielile cu – livrare, ambalare, angajați, promovare etc. Mai mult, producătorul nu mai pierde timpul la piață sau în negocieri cu terți și își vede de treabă, adică face ceea ce știe el mai bine.
Astăzi vorbim despre patru astfel de food-huburi, despre un proiect inițiat în urmă cu trei ani de Romanian American-Foundation (RAF) și care au performat, în fiecare an, din ce în ce mai mult.
Cele patru forme de asociere au un regulament destul de strict, primesc doar producători verificați (de la fiscalizare la etică) și care sunt aleși pe o rază de maxim o sută de kilometri în jurul punctului central. Este filosofia mișcării Slow Food prin care sunt eliminați intermediarii și astfel se scurtează lanțul de la producător la consummator, dar se pune accent și pe ajutorarea comunităților locale.
Lista
https://nodverde.ro/ – Cluj
https://www.nordnatural.ro/ – Bucovina
https://www.roadesimerinde.ro/ – Iași
https://helyenvalo.ro/ro/ – Odorheiu Secuiesc
Iar nouatea e că și-au lansat un foarte simpatic clip de promovare ?